Wizerunek lekarza – jak o niego zadbać?
Na wizerunek lekarza wpływają nie tylko spotkania w gabinecie z pacjentem, ale także aktywna obecność specjalisty w Internecie. Nie zapominajmy o tym, że w poszukiwaniu dobrego lekarza najważniejszym czynnikiem są dziś informacje i opinie znalezione w sieci. Specjalista buduje swoją reputację jeszcze zanim pacjent przekroczy próg jego gabinetu. Zatem jak zbudować profesjonalny wizerunek lekarza w wirtualnym świecie? O tym mówimy poniżej.
Dlaczego dbanie o wizerunek jest ważne?
Nie bez powodu życzymy sobie zawsze “dużo zdrowia”. Jego utrata wiąże się z trudnościami i nierzadko cierpieniem. Staramy się szukać sprawdzonej pomocy lekarskiej – specjalisty, który pomoże nam je przywrócić. Gdzie potencjalny pacjent zwraca się w takich poszukiwaniach? Sięga po opinie znajomych, ale przede wszystkim szuka takich informacji w Internecie. Lekarz może być cenionym specjalistą, jednak jeśli nie zadbał o zbudowanie wizerunku eksperta, nie wyróżnia się niczym w sieci na tle konkurencji. Być może jest najlepszy w swoim fachu, ale do jego gabinetu docierają w większości osoby z polecania. Trudno o rozwinięcie działalności gabinetu na szerszą skalę, a z czasem może nawet utracić część obecnych pacjentów.
Zbudowanie eksperckiego wizerunku lekarza w sieci to świadoma praca, która wymaga poświęcenia czasu. Jednak efekty działań wizerunkowych przynoszą duże zyski. Powinny być one prowadzone przede wszystkim za pośrednictwem strony internetowej gabinetu, ale także poprzez aktywną obecność na serwisach: znanylekarz.pl, Facebook, LinkedIn, Instagram. Oprócz czasu należy przeznaczyć na takie działania także właściwy budżet. Spersonalizowane reklamy dotrą celnie do określonej grupy odbiorców, wprost na ekrany ich smartfonów i komputerów.
Wizerunek lekarza – najważniejsze elementy
Od czego zacząć budowanie wizerunku lekarza? Trzeba sobie na początku powiedzieć – takie działania to nie sprint, to maraton. Przede wszystkim należy dopracować pod tym kątem stronę internetową. Informacja o lekarzu i zespole gabinetu nie musi być nudną notatką. Może być interesująca i przedstawiać gabinet od jak najlepszej strony. Profesjonalna informacja o lekarzu, jego doświadczeniu, specjalizacji i osiągnięciach powinna się znaleźć także w serwisie dla lekarzy (np. znanylekarz.pl). Uwagę przyciągnie nie tylko przemyślany tekst, ale także dobra oprawa graficzna. Profesjonalne zdjęcie lekarza, a nawet krótki filmik video z jego wypowiedzią na pewno wywrze duże wrażenie i sprawi, że jego postać zostanie zapamiętana przez potencjalnych przyszłych pacjentów.
W sieci nie może także zabraknąć udokumentowanych osiągnięć lekarza – informacji o prowadzonych przez niego szkoleniach, napisanych publikacjach, autorskich formach zabiegu, czy też używanych przez niego nowoczesnych technologiach.
Innymi elementami budującymi jego wizerunek lekarza będą czynniki zewnętrzne – jego zadbany wygląd, komfort i estetyka gabinetu, współpraca z renomowanymi markami medycznymi oraz posiadanie nowoczesnej aparatury medycznej. Pamiętajmy także, że pacjenci szukają lekarza, który nie tylko jest ekspertem w swoich fachu, ale także ma do nich właściwe podejście. Wyraża się one w otwartości, empatii, zrozumieniu, poświęconej uwadze i zaangażowaniu. Wszystko to wpływa na opinię o lekarzu i gabinecie, którą pacjent pozostawia po wizycie w sieci.
Jak budować wizerunek lekarza w sieci?
Działania wizerunkowe mają na celu zbudowanie zaufania wobec danego lekarza. Marketing dostarcza nam wielu możliwości na nadanie im konkretnej formy i organizacji.
- Strona internetowa, która ukazuje lekarza i gabinet z jak najlepszej strony.
- Artykuły blogowe – bo jak najlepiej dzielić się ekspercką wiedzą, jak nie na blogu? Można na nim umieszczać porady i wskazówki dla pacjentów oraz krótkie filmiki edukacyjne.
- Artykuły sponsorowane w znanych serwisach – nie tylko branżowych, ale również takich, do których sięgają pacjenci. Podzielenie się swoją wiedzą na łamach poczytnego portalu lub czasopisma zwiększy zaufanie wobec lekarza.
- Media społecznościowe i serwisy internetowe, które pozwalają na kontakt z internautą. Komunikacja oparta na szacunku i fachowej może wiele zdziałać. Wpisy internautów pod postami w mediach społecznościowych to szansa na wykazanie się wiedzą i chęcią pomocy, możliwość nawiązania relacji, która zaowocuje wizytą w gabinecie.
Wielu lekarzy nie przeprowadza omówionych przez nas działań wizerunkowych, ponieważ po prostu nie ma na to czasu. Prowadzenie gabinetu, nadzór nad jego personelem, ciągłe dokształcanie się i długie godziny pracy – grafik lekarza jest często maksymalnie zapełniony. Dobrym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z firmą, która specjalizuje się w działaniach wizerunkowych i dobrze zna branżę medyczną.