Reklama usług medycznych – jak należy do niej podejść?
Nie każdy, kto prowadzi swoją działalność, może ją swobodnie reklamować. Na niektóre grupy nałożono ograniczenia prawne, które określają sposób promocji. Jedną z takich grup stanowią podmioty medyczne. Jakich działań unikać, a które wolno i warto robić? Co grozi za niestosowanie się do przepisów?
Ograniczenia związane z promocją usług medycznych
Każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą, w tym lekarz prowadzący prywatną praktykę lekarską ma prawo podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych przez siebie świadczeń – w myśl ustawy z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. nr 112, poz. 654 z późń. zm.). Informacja o rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych nie może jednak nosić cech reklamy.
Z tego powodu lekarzom, lekarzom dentystom, doktorom medycyny oraz pracownikom placówek medycznych nie wolno:
- w żaden sposób zachęcać ani nakłaniać do skorzystania z oferowanych świadczeń zdrowotnych
- informować o metodach, skuteczności i czasie leczenia
- obiecywać skuteczność wykorzystywanych form leczenia
- ustalać cen i sposobu płatności (wyjątek stanowi zamieszczanie informacji na stronie internetowej praktyki zawodowej oraz specjalnych telefonach informacyjnych)
- przekazywać informacji o jakości sprzętu medycznego
Zabronione jest również posiadanie więcej niż dwóch tablic ogłoszeniowych na zewnątrz budynku oraz przy drodze wyjazdowej. Dodatkowo ogłaszanie oferty lekarskiej jest dozwolone wyłącznie w rubrykach dotyczących usług medycznych – np. w książkach telefonicznych lub w informatorze.
Wymogi prawne dotyczące promocji usług medycznych są rygorystyczne, a za niedostosowanie się do nich mogą grozić sankcje dyscyplinarne ponoszone na gruncie regulacji wewnątrzkorporacyjnych samorządów lekarskich, a także sankcje wykroczeniowe ponoszone na gruncie art. 147a § 2 kodeksu wykroczeń.
Dopuszczalne metody promocji działalności leczniczej
Naczelna Rada Lekarska w uchwale numer 29/11/VI z dn. 16.12.11r. w sprawie szczegółowych zasad podawania do wiadomości publicznej informacji o udzielaniu przez lekarzy i lekarzy dentystów świadczeń zdrowotnych przedstawia następujący zakres dozwolonych danych:
- tytuł zawodowy, imię i nazwisko,
- miejsce, dni i godziny przyjęć,
- rodzaj wykonywanej praktyki zawodowej,
- stopień naukowy oraz tytuł naukowy,
- specjalizacje,
- umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycznych, udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, a także szczególne uprawnienia,
- numer telefonu,
- określenie cen i sposobu płatności w przypadku przekazywania tych informacji poprzez zamieszczanie ich na stronie internetowej praktyki zawodowej lub poprzez specjalne telefony informacyjne.
Jak zatem promować swoje usługi jako lekarz?
- zadbać o stworzenie odpowiedniej strony internetowej – im bardziej profesjonalna będzie, tym większe będzie wzbudzać zaufanie
- publikować zdjęcia gabinetu, personelu i sprzętu – potencjalny pacjent będzie miał dzięki temu możliwość zapoznania się z placówką i jej zaletami
- prezentować personel – znacznie ułatwi to pacjentowi wybór lekarza
- publikować newsy i ciekawostki dot. branży medycznej – takie działania pomagają nawiązać stałą relację z pacjentem oraz zwiększyć ruch na stronie
- informować o korzyściach pozamedycznych, jak przyjazna atmosfera w gabinecie, wygodny dojazd, duży parking
- publikować recenzje i pochwały od pacjentów i współpracowników
- być aktywnym w mediach społecznościowych – umiejętnie tworzone posty pozytywnie wpłyną na wizerunek lekarza i gabinetu
Ustawa o działalności leczniczej znacznie ogranicza lekarzom promowanie swoich usług. Jednak dzięki wykorzystaniu powyższych sposobów można wyróżnić swoją markę na rynku medycznym.
W celu poprawienia widoczności i wizerunku swojej firmy warto również zwrócić się do agencji marketingowej wyspecjalizowanej w branży medycznej, która wie, jak skutecznie pomóc lekarzom w reklamowaniu swoich usług. Współpraca z nią pozwoli też uniknąć wielu błędów i działania przeciwko prawu.