Promocja szeptana – na czym polega?
Promocja szeptana, to skuteczne narzędzie marketingowe. Co oznacza ta ciekawa nazwa? To działania, dzięki którym o Twoim gabinecie zrobi się w internecie głośno. Wyrażenie pozytywnych opinii w sieci lub podkreślenie zalet leczenia właśnie w tym miejscu. Marketing szeptany znany jest także pod nazwą Buzz Marketing lub marketing plotki.
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany to aktywności, które w głównej mierze skupiają się na różnego typu forach. Polega na prowadzeniu różnych dyskusji w wirtualnej świecie w celu rozpowszechnienia pozytywnych informacji o danym gabinecie, klinice lub lekarzu. Taka treść pozostaje w przestrzeniach internetu i może być wyszukiwana przez każdego, kto będzie poszukiwał sprawdzonych informacji, np. poszukiwał dobrego stomatologa w Gdańsku.
Kiedyś opinii o danym lekarzu szukało się u rodziny i znajomych. Dziś takich informacji poszukuje się przede wszystkim w sieci. Tę formę marketingu można zatem uznać za odpowiednik poczty pantoflowej. Taka promocja szeptana może być prowadzona jawnie lub niejawnie. Jego celem jest szerzenie treści na forach i innych miejscach dyskusji w celu wywołania szumu. Powinien być on jednak ukierunkowany na wzbudzenie pozytywnych skojarzeń, przyciągnięcie uwagi do klienta i zachęcenie do pozostawiania swoich opinii o nim. Nie wygląda to może jak przemyślana strategia marketingowa, ale wbrew pozorom promocja szeptana jest bardzo skuteczna. To raczej część większej strategii promocji danego biznesu (gabinetu/kliniki) w internecie. Jeśli jest przeprowadzona przez specjalistów w tej dziedzinie – przynosi duże efekty i nie narusza kwestii etyki.
Promocja szeptana – rodzaje
Marketing szeptany to nie tylko promowanie usług kliniki poprzez uczestnictwo i stałą aktywność na różnego rodzaju forach, czyli tzw. community marketing. Możemy wyróżnić także inne jego rodzaje:
- Influencer marketing – promowanie usług stomatologicznych gabinetu przez popularnych influencerów.
- Marketing wirusowy – tworzenie przyciągających uwagę treści i grafik, które są chętnie udostępniane i komentowane w sieci.
- Evangelist marketing – działania, które sprawiają, że pacjenci tak bardzo utożsamiają się lub są przywiązani z danym gabinetem stomatologicznym, że sami przekonują innych do leczenia w tym miejscu.
- Trendsetting – kreowanie nowych trendów przez osoby rozpoznawalne i wpływowe, np. na korzystanie z nowego rodzaju zabiegu stomatologicznego lub stosowania aparatu Invisalign.
- Product seeding – np. zapraszanie na darmowe zabiegi wybielania zębów osoby, które posiadają w internecie liczne grono odbiorców i naśladowców w celu wypromowania danego produktu lub usługi.
- Programy polecające i partnerskie – przygotowywanie programów lojalnościowych, dzięki którym polecanie gabinetu czy danego zabiegu jest opłacalne. W zamian taka osoba może otrzymać rabat lub darmowy zabieg.
Czy warto zdecydować się na marketing szeptany?
W przeciwieństwie do innych formy promocji, marketing szeptany nie wymaga dużych nakładów finansowych. Zaś jego działania mogą znacząco wpłynąć na wizerunek gabinetu lub kliniki. Im głośniej się o niej robi w wirtualnym świecie, tym wzbudza większe zainteresowanie. Właściwie poprowadzona promocja szeptana szybko przekieruje zainteresowania odbiorców wprost na Twoją stronę lub zachęci do bezpośredniego kontaktu. Ponadto dzięki licznym rekomendacjom i zachęcającym informacjom, Twoja placówka zyskuje większe zaufanie i wiarygodność.
Pamiętajmy jednak, że nieprofesjonalnie poprowadzony marketing szeptany zamiast pomóc, może zaszkodzić. Internauci są czujni i szybko wyłapią spam w sieci oraz sztuczne hasła reklamowe. Dlatego warto zlecić jego prowadzenie agencji, która na co dzień się tym zajmuje.