Rozwój marketingu w sektorze usług medycznych – co zmieniło się na przestrzeni lat?
Placówki chcące dotrzeć do jak największej ilości osób ze swoją ofertą, korzystają z marketingu medycznego, który służy do promocji świadczonych usług oraz budowania wśród pacjentów z grupy docelowej świadomości na temat zdrowia. Jak na przestrzeni lat zmieniło się podejście w dziedzinie promocji wyrobów medycznych i usług zdrowotnych? Jak specjaliści budują pozytywny wizerunek i przekazują pacjentom cenne informacje?
Ewolucja marketingu medycznego
Zanim zaczął się rozwijać marketing placówek medycznych, pacjenci bazowali na informacjach przekazywanych sobie nawzajem. Szukali sprawdzonego specjalisty, sugerując się poleceniami wśród rodziny i przyjaciół. Powszechna digitalizacja usług i coraz większe zaufanie do treści przekazywanych w internecie spowodowały, że działania marketingowe w branży medycznej zaczęły nabierać nowego znaczenia.
Prowadzenie działań promocyjnych przeniosło się do social mediów i na strony internetowe. Lekarze mogą w ten sposób na bieżąco informować swoich pacjentów o najnowszych technologiach, świadczeniach zdrowotnych i produktach medycznych.
Marketing usług medycznych – zmiany w komunikacji
Lekarze pochłonięci swoją codzienną pracą w służbie zdrowia, nie mają czasu na promowanie usług medycznych. W tym obszarze potrzebują kompleksowego wsparcia specjalistów, którzy stworzą dla nich wartościowe treści i pomogą dotrzeć do uczestników rynku usług.
Najważniejsza kwestia to stworzenie odpowiedniej strategii oraz zaplanowanie działań, dzięki czemu treść i forma tych informacji o usługach medycznych będą spójne i dotrą do odpowiedniej grupy osób. W kolejnym kroku powstaje strona internetowa, gdzie pacjenci będą mieć dostęp do informacji o rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, godzinach pracy placówki i danych kontaktowych.
Strona internetowa musi zawierać treści zoptymalizowane pod kątem SEO. Tym obszarem zajmują się specjaliści content marketingu medycznego. Istotne jest także dostosowanie przekazu do odbiorców korzystających z platform społecznościowych.
W promocji usług medycznych niezwykle istotną rolę odgrywają aspekty etyczne. Lekarze nie powinni krytykować konkurencji, promować konkretnych produktów i leków oraz opierać się na fałszywych opiniach. Transparentność jest tutaj kluczowa na drodze do pozyskania zaufania pacjentów.
Wpływ opinii i recenzji pacjentów na działania marketingowe
Niegdyś o zakresie i rodzajach usług poszczególnych specjalistów można było dowiedzieć się za pośrednictwem poczty pantoflowej. Obecnie dane o gabinetach medycznych oraz opinie o nich można znaleźć na portalach poświęconych tej tematyce. To doskonałe narzędzie do budowania reputacji lekarzy, które jednocześnie umożliwia pacjentom poszukującym usług medycznych, dokonanie świadomego wyboru konkretnego specjalisty.
Wyzwania i przyszłość skutecznego marketingu branży medycznej
Marketing medyczny polega na dotarciu danej placówki do potencjalnych pacjentów i promowanie swojej działalności w sposób zgodny z etyką i prawem. Dostęp do obszernych informacji o usługach medycznych służy edukacji pacjentów, co wpływa pozytywnie na ich bezpieczeństwo.
Warto pamiętać, że branża medyczna cały czas się zmienia. Okres pandemii przyczynił się do rozwoju telemedycyny, co również wpłynęło na stosunek społeczeństwa do służby zdrowia oraz dostępności pojawiających się na rynku ofert.
Podsumowanie
Na przestrzeni lat zmieniło się podejście do promocji usług medycznych. Skuteczny marketing medyczny powinien uwzględniać działania w mediach społecznościowych, prowadzenie strony gabinetu, jak również edukowanie pacjentów poprzez udostępnianie treści m.in na blogu.
Prowadzenie działań promocyjnych warto zlecić agencji marketingowej, która opracuje strategię, opierając się na social media marketingu oraz kreowaniu treści o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zgodnie z przepisami prawa. Jednocześnie, podawane informacje nie mogą mieć cech reklamy – powinny natomiast promować produkty i usługi oraz cenne informacje w zakresie zdrowia, jak też profilaktyki.