Wizyty online – jak przygotować się do ich przeprowadzenia?
Konsultacje online nie zastąpią wizyt osobistych u stomatologa. Niemniej ostatnio coraz częściej wykorzystywane są przez dentystów. Rekomenduje je w obecnej sytuacji epidemiologicznej Polskie Towarzystwo Stomatologiczne. Niektóre gabinety są do takiej działalności przystosowane, bo już wcześniej to robiły. Inne dopiero zaczynają. Niewątpliwie specjalne programy opracowane z myślą o organizacji takich wizyt, co prawda nie są konieczne, ale ułatwiają życie personelowi medycznemu. Są pomocne dla pacjentów i przez nich doceniane.
Umawianie wizyt online – jak zorganizować przeprowadzanie wizyt? Polskie Towarzystwo Stomatologiczne nie zaleca nawet rejestracji osobistej. Rekomenduje, o ile to możliwe, udzielanie teleporad stomatologicznych. Tylko i wyłącznie w sytuacjach, gdy jest to niezbędne dla procesu leczenia, pacjent powinien zostać umówiony na wizytę stacjonarną. Warto było zawczasu zacząć prowadzić elektroniczną dokumentację medyczną (obowiązkowa od 2020 roku), która pozwala nie tylko na przygotowanie dentysty do wizyty, ale daje możliwość wglądu pacjenta w swoją kartę leczenia. Sposobów na umawianie wizyt jest wiele. Wielu pacjentów wybiera zdalne. Aplikacja połączona z dokumentacją pozwala wykonać tę czynność online na stronie www gabinetu. Dokumentacja daje też więcej udogodnień pracownikom, np. możliwość szybkiego wyszukiwania najbliższego wolnego terminu.
Jak poprawnie powinien udzielać porad telemedycznych? Przede wszystkim należy przygotować i zweryfikować sprzęt i oprogramowanie. Do udzielania porad telemedycznych wystarczy zwykły telefon lub komputer. Można też wykorzystać połączenie audio-wideo. Trzeba zadbać o poufność rozmowy z pacjentem. Rozmawiać tylko w warunkach, które gwarantują, że osoba postronna nie usłyszy rozmowy. Należy dokonać weryfikacji tożsamości pacjenta (trzeba poprosić o numer PESEL) i ustalić miejsce jego pobytu i numer telefonu z którego dzwoni.
W ramach teleporady (którą dopuszcza polskie prawo i zasady etyki zawodowej) lekarz, także dentysta, może wystawić receptę, zaświadczenie o niezdolności do pracy, skierowanie. W przypadku e-recepty lekarz dyktuje pacjentowi kod wymagany przy realizacji w aptece. Należy teleporadę udokumentować tak, jak standardową poradę, dodatkowo warto odnotować, że świadczenie zostało udzielone telefonicznie lub cyfrowo. Trzeba pamiętać, że w trakcie teleporady przetwarzane są wrażliwe dane o stanie zdrowia pacjentów. Jeśli więc mamy nawet najmniejsze podejrzenie, że system nie działa poprawnie lub padł ofiarą złośliwego oprogramowania, należy postarać się o profesjonalną pomoc informatyczną.
Czy potrzebujemy specjalnego programu do rezerwacji wizyt? Jeśli zależy nam na poprawieniu jakość funkcjonowania swojej placówki nie tylko dziś ale i w przyszłości, warto zdecydować się na jeden z nowoczesnych programów do prowadzenia gabinetów i klinik stomatologicznych. Dają one sporo nowych możliwości (w tym jest m.in. rezerwacja wizyt, terminarze wizyt, przypominanie o wizycie, wystawianie e-recept). Trzeba szukać programów z certyfikatami zgodności z wymaganiami Elektronicznej Dokumentacji Medycznej.
Niektóre firmy oferują możliwość testowania oprogramowania (całych systemów lub samych modułów ) bezpłatnie i dopiero po jakimś czasie można się zdecydować, czy skorzystamy. Moduł e-rejestracja zapewnia pacjentom sprawną rejestrację wizyt bezpośrednio ze strony lekarza. Są systemy, które działają w chmurze, przez co umożliwiają korzystanie z nich za pomocą przeglądarki internetowej z każdego urządzenia z dostępem do Internetu, bez konieczności instalowania zewnętrznych programów.
A najnowocześniejsze programy dla stomatologów (dostępne poprzez przeglądarkę www smartfon oraz tablet) pozwalają na zarządzanie gabinetem z każdego miejsca, stały kontakt z pracownikami oraz pacjentami dzięki aplikacji mobilnej. Przy czym trzeba pamiętać, że jedynie bazy danych przechowywane w profesjonalnych Centrach Danych lub wydzielonych na ten cel serwerowniach spełniają wymagania RODO. Nie realizują ich aktualnie funkcjonujące na rynku programy zapisujące dane na komputerze w gabinecie. Certyfikat ISO 27001 jest najlepszym dowodem na to, że dana firma należycie zabezpiecza dane zapobiegając ich wyciekowi lub kradzieży.